Logopedická prevence
Cíl / cíle projektu a jeho zdůvodnění, analýza potřeb
Cílem projektu je zajištění profesionálně vedené cesty pedagogů ke správnému vývoji řeči u dětí předškolního věku tak, aby nemuselo docházet v pozdním předškolním a školním věku k nápravě u specializovaných logopedů a logopedických klinik. K tomu, aby tento cíl mohl být naplněn je zapotřebí dovzdělávat celý pedagogický tým v oblasti logopedické připravenosti, doplnění pomůcek, metodického materiálu a literatury doporučené pro tuto činnost a získání rodičů pro spolupráci s vyhlídkou zamezení logopedických vad u jejich dětí.
Stručný popis současného stavu problematiky, kterou projekt řeší; souvislost projektu s ostatní činností školy nebo s projekty, které škola realizuje
Současný stav správného vývoje řeči u dětí, které dochází do naší mateřské školy je alarmující, hlavně těch, které mají již v září navštěvovat základní školu. Máme vysledované nejen problémy s hláskami R,Ř, ale i sykavky, patlavost, zadrhávání, špatný slovosled ve větách, malá slovní zásoba. Souvislost projektu vidíme i v návaznosti na spolupráci s pedagogicko – psychologickou poradnou, do kterého jsme se letos zapojili. Spolupracujeme také s logopedickou mateřskou školou Bratří Pelíšků, kam posíláme děti s rodiči k nápravě řeči. Od ledna 2013 jsme zavedli logopedické chvilky před odpočinkem na lehátku (jazykolamy, gymnastiku mluvidel, sluchovou analýzu a syntézu….), jako okamžitou reakci ze strany rodičovské veřejnosti v médiích a ministerstva školství. Od školního roku 2013 -2014 bude zapracován do ŠVP – "Projekt logopedické prevence".
Vymezení aktivit, které bude projekt realizovat
Rozsah záměru (počet zapojených dětí, žáků a učitelů školy – v %; přibližný počet osob, na který bude mít projekt dopad; jiné údaje)
Rozsah záměru se bude týkat všech pedagogických pracovníků 100% = 6 učitelů a dětí s vadami výslovnosti. V tento okamžik se nedá % vyjádřit, kolika dětí se bude projekt týkat, jelikož nám odchází do 1.třídy ZŠ 45 dětí a nově příchozí neznáme a tudíž nemůžeme posoudit jejich řečové schopnosti.
Podrobný časový a pracovní harmonogram realizace projektu a jeho částí
Materiální a personální zabezpečení projektu, včetně organizace a řízení projektu a mechanismů průběžné kontroly realizace projektu
Materiální zabezpečení vidíme pro začátek v dotaci MŠMT na tento projekt a za naší malé spoluúčasti, personální zabezpečení projektu ze strany pedagogů je 100%, organizaci, řízení projektu a mechanismů průběžné kontroly realizace projektu – ředitelka mateřské školy.
Definice konkrétních a měřitelných výstupů, které budou výsledkem projektu
Veškeré další podstatné údaje o projektu, zejména informace o tom, jakým způsobem bude prezentována dotace ministerstva ve výstupech projektu
Dotace MŠMT bude prezentována jak informacemi na schůzkách s rodiči, široká veřejnost bude informována na webových stránkách naší školy a ve veřejnosti přístupných prostorách MŠ. S každou aktivitou dojde i k vyčíslení finanční dotace, která se použije na konkrétní výstup.
Odpovědný řešitel projektu
(jméno, odborné zaměření, délka pedagogické praxe)
(jméno, odborné zaměření, délka pedagogické praxe)
Jitka Kubecová, ředitelka mateřské školy Brno, Neklež 1a, p.o.,
délka pedagogické praxe 27 let.